Shahiyena 2022

Prolog

Celá akce nezačala až v pátek nýbrž už na schůzce o dva týdny dříve, kde každý z nás dostal pozvánku se zadanými vstupními úkoly (1. Vymyslet funkční model na ulehčení domácí práce; 2. Vymyslet náhradu batohu na schůzku; 3. Vytvořit KPZ tak jak by dnes měla podle nás vypadat), s úkolem rozmyslet si témata na večerní povídání a nechyběla ani hádanka na Pročištění mozkových zákrutů*.
*Na Park avenue je to dost nebezpečné. Dokonce jsem viděl chlapa, který spadl z desetimetrového žebříku na kamennou dlažbu. – Proboha a přežil? – Ale ano, vůbec nic se mu nestalo. – Je to vůbec možné?

Pátek

V pátek odpoledne jsme se sešli na hlaváku a to přestože v nízkém počtu, tak přesto ve vyšším než jsme čekali, jelikož byla tato akce na poslední chvíli nabídnuta i Lišce. Následně jsme se po zakoupení lístků odebrali k vlaku směr (jak jinak než) Ošelín. V první polovině cesty jsme si jenom tak povídali, ale po kratší pomlce se nás Breptal zeptal, co vlastně od Shahiyeny očekáváme, na což jsme po chvíli přemýšlení odpověděli: naučíme se nové věci o skautingu fungování rádců, vyzkoušíme si nové dovednosti a taky si užijeme společně strávený čas. Následně už jsme ale museli vystoupit a vydat se k chatě, kde už na nás
čekali Milan s Michalem. V chatě jsme si odložili batohy vyndali večeře a začali večeřet, zatímco nám Milan říkal, co se bude v následujícím víkendu dít a také co je vlastně Shahiyena za akci a proč ji původně udělali.

Po tomto dlouhém seznamu jsme se hned pustili do dvou prvních úkolů a to rozdělat oheň v kamnech a vykopat jámu na stožár. Jámu jsme však museli kopat jen vlastníma rukama, věcmi, co jsme si přivezli a nebo něčím, co jsme našli v lese. Po rychlém zapálení kámen jsem se i já přidal k práci kopáče. Ve chvíli kdy už jsme měli celkem slušnou díru, jsme pak ale šli vyzkoušet, jak tam sedí stožár, jenže ten se nám během manipulace rozlomil vejpůl, čímž jsme stavbu stožáru neplánovaně prodloužili. Následně, když už nám stačilo pouze dát stožár do díry, jsme se vrátili do chaty, vzali si modely našich vstupních úkolů a sešli dolů je představit. KubaS nám představil svůj držák na smetáček a lopatku a zároveň i návrh svého uklízeče popela. My ostatní jsme měli KPZ v dnešní době a Víťa k tomu i vlastnoručně vyrobený pytel jako náhradu za batoh. Následně nám Milan ukázal koupenou vybavenou KPZ a EDC (EveryDay Carry = krabička s věcmi každodenního použití). Následovalo hospodaření s Milanem, kde jsme si říkali, co
všechno musí hospodář zařizovat, a zkusili jsme si i vyplnit paragon. Poté jsme měli s Áďou timemanagement, ve kterém nám dávala tipy, jak si rozvrhnout čas a i jsme si každý jeden takový rozvrh udělali.
Po těchto dvou programech se nás Milan zeptal na odpověď hádanky z pozvánky, kterou nikdo neměl, ale když nám dal mírnou nápovědu, jsme na ni přišli. Následně nám přečetl ještě asi 3 podobné hádanky a zakončil tím páteční den. Poté jsme už šli spát, ale pak ještě k nám nahoru přišel Michal a dal nám tajemný dárek, který jsme mohli otevřít až v sobotu ráno po budíčku. Ve spacácích jsme si ještě ne krátkou
dobu povídali, což se další den ukázalo jako ne moc chytrý tah.

Sobota

Ráno nás probudili v sedm a hned jsme sešli dolů na rozcvičku. Tam jsme si rozbalili náš dárek, ve kterém byly červené shahiyeňácké trička. Ty jsme si vzali na sebe a už začala rozcvička. Po rozcvičce jsme si dali snídani. Mezitím Michal, Milan a Breptal porazili strom na nový stožár a my ho následně začali zpracovávat. Když byl hotový, tak jsem ho zahrabali a slavnostně pokřtili, čímž byl stožár připraven. Díky tomu jsme si mohli dát (trochu opožděný) nástup v krojích, na kterém nám Milan zopakoval, co se bude dít a po nástupu jsme se hned vrhli na první workshop. Tímto workshopem byla stavba přístřešku. První přístřešek jsme postavili takový jaký známe (přístřešek L), ale následně jsme začali dělat pro nás nové typy přístřešků: s pomocí pouze jednoho stromu, bez stromů a zakrytý (na poslední dva typy jsme využili Milanovy hole). Poté už začali Anežka, KubaS a Liška připravovat oběd a já s Víťou jsme začali zpracovávat zbytky stromu nového stožáru. Když jsme chtěli nadělat dřevo na menší, zjistili jsme, že špalek je ve velmi špatném stavu, tak jsme ho nahradili spodní částí stromů stožáru. Pak už nás ale zavolali k obědu, kterým byla Čína, která vypadala i chutnala neočekávaně dobře.

Po obědě nám Milan řekl o tom, jak vznikl náš oddíl, co tomu předcházelo a jak bylo v té době se střediskem. Poté jsme měli s Ádou vývojovou psychologii na které jsme si řekli o každé věkové kategorii věk, chování atd a z toho jsme posuzovali závěr jaký pro ně udělat program. Po psychologii byla netradiční hra podle R.U.R., v té jsme neustále cestovali časem a plnili úkoly, díky kterým jsme postupně vlastně zjišťovali, jak hra funguje. Celkovým naším cílem bylo zabránit výrobě robotů a to jedním ze tří způsobů 1) udělat petici proti výrobě robotů, 2) zničit továrnu na roboty, 3) zabít toho, kdo roboty vyrábí. Nakonec se nám povedlo zachránit svět, i když nám to trvalo velmi velmi dlouho a všichni jsme si ji užili celým duchem. Pak už jsme já, Víťa a Liška začali dělat večeři (Uhlířské špagety) a KubaS s Anežkou šli připravit oheň. Večeře se sice moc nepovedla, jelikož byla připálená, ale přesto několika z nás chutnala. Nakonec jsme ale stejně museli část z ní vyhodit. Po umytí nádobí i od oběda jsme se vydali k ohništi, kde Michal hrál na kytaru a zpívalo se a pak jsme si povídali o tématech, která někteří z nás měli připravené. Takže jsme si popovídali o tom, jakým směrem je člověk založen či čím chce jednou být (Milan chtěl), ale i o nových a starých krojích, o rozdílech mezi světluškami a vlčetem (zákon, heslo, …) a o dalších věcech. Poté jsme si zazpívali ještě několik písniček a šli na kutě.

Neděle

V neděli jsme po budíčku opět měli rozcvičku a poté snídani. Po snídani Michal zapojil kameru k počítači a Milan nám vysvětlil, co se bude teď dít. Vylosovali jsme si, o čem budeme mluvit, a pak jsme měli přibližně minutu před kamerou říkat reklamu na tu danou věc. Poté nám ukázali, jak jsme kdo improvizovaně mluvili. I když já a Víťa jsme se neviděli, jelikož kamera byla zapnutá, když neměla, a vypnutá, když měla. Pak jsme vyrazili pokácet nějaké stromy, a tak jsme se rozdělili na dvě skupiny (kluci a holky) a každá skupina si pokacela vlastní strom. My s tím měli trochu problém, jelikož strom se nakláněl nad lesní
školku, takže jsme ho museli strhnou mimo ní. To se nám ale podařilo jen z části, takže Víťa musel vlézt dovnitř, aby uřízl špičku. Poté jsme strom rozřezali na menší kusy a odnesli k chatě. Pak už jsme začali připravovat oběd a uklízet. K obědu byla čočka s vejcem a párkem. Trocha čočky zbyla, takže jsme ji museli dojíst „po svém“.

Po obědě nám Milan ukazoval všechny možné Zálesácké a Outdoorové pomůcky a vybavení jako filtr na vodu, mnoho druhů spacáků atd.
Poté jsme se už skoro úplně vyklidili z chaty a Michal s Breptalem s námi venku probrali skautskou metodiku. Tam nám říkali, co to obnáší, a pak jsme si to zkusili i prakticky (vymyslet tematický rámec pro nejakou hru a říct si, jak se můžeme dostat k cíli, který jsme si pro naši družinou dali).
Po metodice jsme se již všichni kromě Michala a Milana vydali k vlaku. Ve vlaku nám Áďa rozdala krátké lanka a návody, jak uvázat lilii, čímž jsme zakončili Shahiyenu.
Mně osobně, a myslím si že i ostatním, se Shahiyena velmi líbila, něco nového jsme se naučili, zopakovali, ale hlavně jsme si užili prima víkend.